Skip to content

VÅRA METODER

självbestämmandeteorin & motiverande samtal

Vårt mål = att översätta forskningen till konkreta strategier

Vårt mål = att översätta forskningen till konkreta strategier

Att forskningen ska genomsyra och backa upp allt vi gör – det är otroligt viktigt för oss. Men vilken forskning är det egentligen vi syftar till?

 Kika vidare om du vill veta varför forskningen inom både Självbestämmandeteorin (SDT) och Motiverande samtal (MI) är en guldgruva av verktyg och strategier för dig som ledare och HR.

Motiverande samtal
motivationsforskningen som superkraft

Motiverande samtal (MI)

Motiverande samtal (MI) är en samtalsmetod som främjar människors motivation och förmåga att fatta välgrundade beslut. MI har studerats i över 40 år och har främst tillämpats i arbetet med människors beteendeförändringar inom hälso- och sjukvården, behandlingsverksamheter, skola och socialt arbete. De senaste 10 åren har MI börjat uppmärksammas som ett stöd för tränare inom idrottsvärlden och i rollen som ledare och chef.

Metoden innefattar kommunikationsmodeller och praktiska strategier som underlättar i arbetet med att engagera och främja hållbar utvecklings- och arbetsmotivation. MI-strategierna är särskilt användbara när förändring eller utveckling är i fokus. De kan användas både med individer och grupper och underlättar bland annat för att hantera osäkerhet inför förändring, lägre beredskap och olika samtalsutmaningar.

Medveten MI-kommunikation i rollen som ledare eller HR kan bidra till ett arbetsklimat där människor både presterar och mår bra i längden.

3 snabba om MI

MI är i grunden en vägledande kommunikationsstil och kompletterar SDT med praktiska strategier för att främja ett motiverande arbetsklimat.
Personlig och hållbar motivation stärks via MI genom att utforska och framkalla och förstärka personernas egna argument (förändringsprat) om 1. varför målet är viktigt 2. hur det är möjligt att uppnå 3. vad som gör personen redo att agera mot detta.
Det yttersta syftet med MI-kommunicerandet är att stärka självledarskapet, det vill säga ett medvetet ansvarstagande och nyttjande av de egna resurserna, så att steg tas mot det som är målet.
Self-determination theory

Självbestämmandeteorin (SDT)

Självbestämmande teorin (Self Determination Theory, SDT) är en av de motivationsteorier som det har forskats mest på, de senaste 50-åren. Teorin bygger från början på Edward Deci och Richard Ryans studier om människors naturliga drivkrafter till utveckling – vad som påverkar och vidmakthåller detta. SDT består av sex delteorier som beskriver de verksamma mekanismerna bakom motivation och hur det kan främjas.

SDT har utvecklats utifrån studier på områden som hälso- och sjukvård, utbildning, fysisk aktivitet, idrott och föräldraskap. Sedan slutet av 1980-talet har SDT-forskningen vidgats mot att även innefatta organisation och ledarskap. Dessa studier belyser hur den sociala arbetsmiljön, ledarskapet, arbetsprocesser, mål, jobbdesign och kompensationssystem påverkar medarbetarnas mående, engagemang och utvecklingsmöjligheter. Därmed kan kunskaper om SDT ligga till grund för såväl ett framgångsrikt strategiskt arbete inom verksamheten som ge riktlinjer om de kommunikationsbeteenden hos ledare och medarbetare som optimerar arbetsklimatet.

Självbestämmandeteorin

3 snabba om SDT

Människors genomförande av aktiviteter drivs av olika motivationstyper - med varierande kvalitet. Dessa påverkar vad och hur vi gör, hur länge vi fortsätter, om detta görs frivilligt eller på grund av press.
Motivationstyper med högre kvalitet – som håller i längden – bygger på en upplevelse av både självbestämmande och mening med det som görs, så kallad autonomi. Likaså bygger det på upplevelsen av kompetens – möjlighet att bemästra det som är i fokus – och tillhörighet – att vara en betydande del av en grupp.
Tillfredsställelse av de psykologiska grundbehoven: autonomi, kompetens och tillhörighet har samband med ökad arbetstillfredställelse, utveckling, kreativitet och bättre prestationer. Motsatsen, behovsfrustration, har negativa konsekvenser för det fysiska och psykiska måendet och för prestationerna eftersom det bland annat hämmar inlärningsförmågan och kreativiteten.
Våra metoder

Hej! Vår webbplats använder cookies. Genom att använda denna webbplats godkänner du vår placering av cookies i din webbläsare.  Vår integritetspolicy

2024 design by Johanna Svahn