vad och hur gör vi i praktiken?
Motiverande ledarskap
Väkommen till en onlineutbildning för dig som chef eller ledare, baserad på strategier från metoden Motiverande samtal (MI). Upplägget inkluderar föreberedelsematerial, utbildningsdag i grupp, 3 månaders MI-träning i eget tempo med återkoppling från MI-handledare och kollegialt erfarenhetsutbyte längs vägen.
Väkommen till en onlineutbildning för dig som chef eller ledare, baserad på strategier från metoden Motiverande samtal (MI). Upplägget inkluderar föreberedelsematerial, utbildningsdag i grupp, 3 månaders MI-träning i eget tempo med återkoppling från MI-handledare och kollegialt erfarenhetsutbyte längs vägen.
Utbildningen bjuder på utvalda MI-strategier som berikar dina möten som chef eller ledare. Du kan räkna med att ta del av konkreta exempel på när och hur dessa kan praktiseras för att främja samarbete, stimulera arbetsmotivation och underlätta vid olika samtalsutmaningar. Utbildningen ger dig möjlighet att träna på MI-strategierna med regelbundet stöd från MI-handledaren Karolina Edler och tillgång till erfarenhetsutbyte med andra ledarkollegor längs vägen.
Det är inte bara SDT utan även MI som fram tills nu varit en välbevarad hemlighet inom arbetslivet. MI har studerats i över 40 år och har främst tillämpats i arbetet med människors beteendeförändringar inom hälso- och sjukvården, behandlingsverksamheter, skola och socialt arbete. De senaste 10 åren har MI börjat uppmärksammas som ett stöd för tränare inom idrottsvärlden och i rollen som ledare och chef. Metoden innefattar kommunikationsmodeller och praktiska strategier som underlättar i arbetet med att engagera och främja hållbar utvecklings- och arbetsmotivation.
Medveten MI-kommunikation kan bidra till ett arbetsklimat där människor både presterar och mår bra i längden.
Utbildningen riktar sig till dig som:
- Är chef eller ledare.
- Vill få en överblick av metoden Motiverande samtal och hur utvalda MI-strategier kan omsättas i arbetslivet.
- Vill träna dig i att tillämpa MI-strategier och diskutera hur dessa kan gynna samarbetet och motivationsklimatet i möten med medarbetare och kollegor.
Kursupplägg och datum
Den inledande utbildningsdagen sker digitalt via Zoom, mellan kl. 8.30-16:00 60 min lunchpaus.
2 veckor innan utbildningsstart skickas filmer, kursboken med läshänvisningar och reflektionsuppgifter som deltagarna förväntas ta en titt på innan detta tillfälle. Ca förberedelsetid 2 h.
Samtalsexempel, kortare teoretiska moment, övning, reflektion och erfarenhetsutbyte varvas.
Efter utbildningstillfället ges deltagarna tillgång till MI-träning, fortsatt kollegialt erfarenhetsutbyte och veckovis återkoppling från Karolina via läroplattformen Loop me. Plattformen är uppbyggd på ett sätt som enligt forskningen bidrar till ett effektfullt lärande – olika ledaruppgifter testas genom ett urval av uppgifter och utvärderas utifrån de effekter ledarna upplever att de får. MI-träningen pågår under 3 månader med möjlighet till förlängning. Under denna period ingår även ett 30 min uppföljningsmöte med Karolina för att diskutera eventuella frågor som uppstår när du praktiserar MI-strategierna i ditt arbete.
Övergripande innehåll
Introduktion i Motiverande samtal (MI)
Bekräftelse som främjar samarbete och motivation
Engagerande struktur för att enas om fokus och planer
Informera i dialog – så det kommer till nytta
Feedbacksamtal som motiverar till utveckling
Bemöta och hantera samtalsutmaningar
Karolina Edler
karolina@peakvision.se
Karolina Edler är socionom, utbildare och handledare med fördjupning i coaching baserad på MI, SDT, KBT och positiv psykologi. Sedan 2008 driver hon företaget PeakVision och tränar ledare, medarbetare, idrottstränare, högskolestudenter i MI och coachingmetodik. Karolina är aktiv medlem i MI-utbildarnätverket: Motivational Interviewing Network of Trainers. Redan i hennes första bok om MI för idrottstränare (2015) skrev hon om kombinationen MI-SDT. Karolina erbjuder ledarträning som baseras på kollegialt och vetenskapligt lärande. I boken Handbok för ledarhjältar har Karolina författat de teoretiska kapitlen om SDT och MI, kapitlen om ledarskapets huvuduppgifter och behovsstödjande ledarskap samt bidragit i övriga kapitel med specifika MI-exempel.